Wat is medical taping?

Medical tape is een elastische tape die lijkt op de menselijke huid.

Deze tape maakte het mogelijk om lichamelijke functies te verbeteren en gekwetste spieren en gewrichten te ondersteunen, zonder het lichaam te beperken in haar bewegingsmogelijkheden. De afgelopen jaren is medical taping steeds populairder geworden.

Wanneer wordt medical taping toegepast?

Je kunt medical taping in meerdere gevallen gebruiken. Zo kun je slappe spieren weer op spanning brengen, maar ook gespannen spieren rust geven. In de sportwereld wordt het vaak gebruikt tegen sportblessures of voor de nabehandeling van blessures. Zo kun je medical taping gebruiken voor het verminderen van vocht en ontstekingen, maar ook bij overbelasting (zoals KANS, tennis- of golfelleboog) en voor het ondersteunen van je gewrichten of houdingscorrecties.

Verder kan medical taping gebruikt worden om pijn te verminderen, een verkeerde houding te corrigeren en de bloedcirculatie te verbeteren.

Ook neuro-reflectoire beïnvloeding (het verminderen van uitstralende pijn), bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden. Medical taping is daarmee een revolutionaire behandelmethode die aanvullend is op de bestaande behandelmethodieken.

Medical taping bij hooikoortsklachten

In sommige gevallen wordt medical taping gebruikt om hooikoortsklachten tegen te gaan. Door de tape op een bepaalde manier aan te brengen krijgt het bloedcirculatiesysteem meer ruimte om zijn werk te doen. Tevens worden de luchtwegen vrijer, zodat het benauwde gevoel geminimaliseerd wordt.

In de praktijk blijkt dat 84% van de getapede mensen een vermindering van de hooikoortsklachten ervaart.

Hoe lang gaat medical tape mee?

Medical tape blijft ongeveer 4 tot 7 dagen zitten, afhankelijk van de gebruikte techniek. Als je ingetapet bent kun je in principe alles doen: sporten, douchen en zelfs zwemmen. De tape is zo ontworpen dat het ademt en vocht afvoert, dus het veroorzaakt geen weke huid onder de tape. Uiteraard is het zo, dat intensief gebruik de duur verkort.

Voordelen medical taping:

• Directe vermindering van de druk
  • Herstel van de bloedcirculatie en de lymfeafvoer
  • Directe afname van de pijn
  • Behoud van bewegingsvrijheid
  • Spierblessures en verbeteren spierfunctie
  • Verminderen van ontstekingen of vochtophopingen
  • Corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting
  • Ondersteunen van gewrichten
  • Behandelen van klachten door overbelasting (KANS, tennisarm, golfelleboog)
  • Opheffen belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer
  • Verminderen van pijn