Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz)
Met ingang van 1 januari 2017 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) voor alle zorgaanbieders van kracht.
Doel van de wet is goede zorg en openheid over en leren van eventuele fouten en andere incidenten in de zorg. Daarnaast een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening.
Als zorgverleners zijn wij aangesloten bij een geschillencommissie. Wij doen er alles aan u op een goede en respectvolle manier hulp te bieden. Toch kan het voorkomen dat u ergens niet tevreden over bent. Het zou goed zijn als u die onvrede met ons bespreekt. Soms lukt dat niet of helpt dit niet. Heeft u hulp nodig of is uw onvrede aanleiding om een klacht in te dienen, dan kunt u verschillende stappen nemen:
- Ga met elkaar in gesprek. Lukt dit niet?
- Neem contact op Geschillen in de Zorg via
klachten@cbkz.nl.
GIDZ bekijkt of er ruimte is voor een gesprek tussen de cliënt en zorgaanbieder. - Als jullie samen tot een oplossing zijn gekomen stopt de procedure. De procedure stopt ook wanneer de klacht niet ontvankelijk is, de klacht wordt dan niet in behandeling genomen.
- Is de klacht niet opgelost?
- De cliënt kan de klacht indienen bij de geschilleninstantie.